Hoe maak je een goede start als nieuwkomer?

Is er zo iets als een stramien voor een goede start? Je bent een nieuw teamlid of leidinggevende. In zo’n startfase is het altijd een beetje zoeken, jezelf opnieuw uitvinden. Wat je kunt doen? Beweeg in eerste instantie zoveel mogelijk mee. In een latere fase kun je pas meer je eigen kleur laten zien, je andere kijk op zaken of eventuele feedback.  

Eerst – relaties opbouwen

Je hebt net een nieuwe baan, je hebt zin in een nieuwe start en kijkt er naar uit om je tanden in de nieuwe klus te zetten. Je wilt laten zien welke toegevoegde waarde jij als nieuweling kunt hebben voor dit team. Je gaat ontzettend je best doen, je wilt jezelf en je omgeving bewijzen dat ze iemand hebben binnen gehaald die iets te brengen heeft. Herkenbaar?

Velen van ons doen veel te hard hun best. In die eerste periode is vertrouwen opbouwen cruciaal. De sociale psychologie laat ons zien dat nieuwe teamleden of leidinggevenden bij per definitie als bedreigend worden ervaren. Alles wat je dan ook te melden hebt, hoe vakkundig of nuttig dan ook. Het komt niet binnen of wordt  opzij gezet.

Dus leer je collega’s en medewerkers vooral goed kennen, observeer wat er in overleggen en in de wandelgangen gebeurd. Ontdek wat mensen drijft om hier te werken en dit werk te doen. Wat ze nodig hebben of missen. Zorg dat je positief met elkaar in gesprek bent. Laat jezelf zien als mens. Dat is dé basis om uiteindelijk gezien te worden als volwaardig teamlid. Vertrouwen opbouwen is het sleutelwoord.

Feedback geven als nieuw teamlid

In zo’n startfase zie je alles heel scherp, veel zal je opvallen als anders of raar. Je zult je afvragen waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan. Misschien heb je al wel wat suggesties om het beter of anders te doen. Je bent voor langere tijd de nieuwkomer, de buitenstaander. Daar gaat tijd overheen. Hoe waardevol het ook is wat je te melden hebt, als het niet past in het beeld dat het team over zichzelf heeft, is de kans groot dat je als bedreiging wordt gezien.  

Wat kun je doen?

De eerste fase vraagt dan ook aanpassingsvermogen en geduld van jou als nieuwkomer. Stel je hierop in. Als je hier werk van maakt, wordt jouw nieuwkomers-fase zo kort mogelijk. Jouw taak is om zo snel mogelijk als teamlid opgenomen te worden. Daarna kun je pas suggesties, een afwijkende mening, feedback en verbetervoorstellen inbrengen. Dan kunnen je nieuwe collega’s of medewerkers echt horen wat je te zeggen hebt.